اگر شما هم در حوزه ی تکنولوژی فعالیت می کنید بدون شک نام شرکت IBM به گوشتان رسیده است. شرکت IBM یا شرکت بینالمللی ماشینهای تجاری یکی از بزرگترین شرکتهای چندملیتی در نیویورک آمریکا است. در این مقاله قصد داریم به معرفی ibm بپردازیم با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
معرفی شرکت ibm
در این بخش از مقالات کیارا افزار این بار به معرفی شرکت ibm یکی از بزرگترین کمپانی های تولید کننده سخت افزارهای کامپیوتری است می پردازیم. برای معرفی هر شرکتی بهتر است در درجه اول تاریخچه آن شرکت را داشته باشیم.
تاریخچه شرکت IBM
شرکت IBM در ابتدای تاسیس CTR نامیده شد. در سال 1924 نام شرکت به IBM که از زیرشاخههای شرکت در کانادا و آمریکا جنوبی بود، تغییر پیدا کرد. از ادغام شرکتهای تولیدکننده این محصولات، شرکت CTR (IBM کنونی ) به وجود آمد.
چارلز رانلد فلینت موسس IBM بود. چارلز رانلد فلینت در شرکت تازه تاسیس خود فناوریهایی همچون ترازوهای تجاری و ساعتهای ثبت زمان کار را عرضه کرد. چارلز فلینت در سال 1914 از سر توماس جی واتسون دعوت به همکاری کرد. واتسون بلافاصله پس از ورود به این شرکت به فکر تقویت خدمات به مشتریان افتاد. هنوز 11 ماه از آمدن واتسون نگذشته بود که در آمد این شرکت به 11 میلیون دلار و خود او هم به ریاست شرکت رسید.
در سال 1937 این شرکت که حالا به IBM شناخته می شد، در حوزه ی ساخت ماشینهای اداری فعالیت میکرد که در آن زمان معروف به «تجهیزات جدول نویسی» بود. کاربربا استفاده از این تجهیزات می توانست حجم بالایی از اطلاعات خود را پردازش کند. دولت آمریکا، از جمله مهمترین مشتریان این تجهیزات بود که در آن دوره تلاش میکرد اطلاعات و اسناد شغلی مربوط به 26 میلیون نفر از شهروندان خود را ذخیره کند. دولت آلمان هم یکی از مشتریان معروف IBM در آن زمان بود. در همان سال، رئیس IBM با آدولف هیتلر دیدار کرده و با او در رابطه با عرضه این تجهیزات در آلمان به مذاکره پرداخته بود. علاوه براین شرکت IBM، در سال 1941 تجهیزاتی را برای اردوگاه اسرای جنگ ساخت.
آرتور ال ساموئل در سال 1956 که در یکی از لابراتوارهای شرکت در نیویورک مشغول به کار بود، دستگاهی را برای بازر چکرز ساخت که به IBM 704 معروف شد. این دستگاه یک مگا کامپیوتر بود که قابلیت «یادگیری» داشت. می گویند که این دستگاه دارای پردازشگرهای قوی، با سرعت بالا و دارای نخستین برنامه «خودآموز» بود؛ برنامهای که در رده فناوری هوش مصنوعی قرار میگیرد.
تحولات شرکت ibm از سال 1957 میلادی
در سال 1957، IBM زبان برنامه نویسی FORTRAN را توسعه داد. از ابداعات مهم دیگر IBM یک سیستم رزرو با نام SABRE بود که در 1961 برای شرکت هواپیمایی آمریکا آن را ساخت. در همین سال این شرکت ماشین تحریر Selectric را وارد بازار کرد که در آن دوره، در نوع خود بهترین و موفقترین دستگاه محسوب می شد.
در دهه 60 IBM ، به تولید دستگاهها و ابزارهای مورد نیاز تحقیقات فضایی روی آورد و در پروژههای گوناگون از جمله در پروژه سفر انسان به ماه، در سال 1969 ، با فضانوردان همکاری کرد.
7 آوریل 1964 نقطه عطفی در تاریخچه فعالیتهای این شرکت بود؛ زیرا در این روز، نخستین رایانه خانگی که IBM System/360 نام داشت، توسط این شرکت به بازار عرضه شد. این محصول که در سالهای بین 1964 تا 1978 در بازار موجود بود، نخستین رایانه خانگی بود که دارای توان انجام طیف گوناگونی از عملیات، از کارهای کوچک تا عملیات سازمانی بزرگ بود.
شرکت IBM در سال 1981 بعد از امضای توافقنامه همکاری با بانک جهانی، برای نخستین بار یک نرم افزار مالی و حسابداری با نام Financial swap را روانه ی بازار کرد. در همین سال هم رایانهای به نام IBM PC را به بازار عرضه کرد که تبدیل به استانداردی در صنعت رایانه شد.
اکنون ارزش مالی شرکت IBM را حدود 116 میلیارد دلار برآورد می شود. هرچند IBM در سالهای اخیر از رقیب همیشگی خود مایکروسافت بسیار عقب مانده است، ولی همچنان در از بزرگترین شرکتهای فعال در زمینه فناوری اطلاعات محسوب می شود. در سال 2021 در آمد شرکت IBM حدود 57.35 میلیارد دلار بوده که در سال 2022 این رقم به 60.53 میلیارد دلار افزایش یافته است. در حال حاضر مدیری هندی به نام آرویند کریشنا مدیرعامل شرکت IBM است.
علت های موفقیت شرکت IBM
شرکت IBM از زمان تاسیس تاکنون روند پیشرفت قابل توجهی را طی کرده است. در ادامه این مقاله به بعضی از علت های موفقیت شرکت IBM اشاره می کنیم:
تحلیل داده به منظور شناسایی مزیت رقابتی: در دنیای امروز، شرکتها برای کسب مزایای رقابتی باید دادههای گوناگون را از کانالها مختلف جمعآوری کنند و از دادههای جمع آوری شده برای شناسایی نیاز مشتری استفاده کنند.
تطبق پذیری و چابکی سریع: شرکت IBM همیشه از شرکتهای پیشرو در زمینه راهاندازی فناوریهای روز بوده است. به عنوان مثال، استفاده از پلتفرمهای بر پایه ی فناوریهای رایانش ابری و هوش مصنوعی ، از انواع فناوریهایی است که این شرکت به عنوان یکی از رهبران بازار در آن فعالیت میکند.
تحقیق و پژوهش با استفاده از متخصصان: این شرکت از جمله شرکتهایی است که سرمایهگذاری زیادی بر روی بخش تحقیق و توسعه انجام داده است.
اعتماد و امینت: یکی از مهمترین دغدغههای مشتریان دنیای تکنولوژی ریسکهای امنیتی است. به وجود آوردن استانداردهای امنیتی قوی و القای حس اعتماد به مشتریان، از جمله مهمترین علت های موفقیت این شرکت در میان مشتریان است.
طیف محصولات شرکت IBM
در حال حاضر شرکت IBM 12 لابراتوار بزرگ در سراسر دنیا ایجاد کرده است و افزون بر آن، شعبه و زیرشاخههای زیادی هم در بسیاری از کشورهای دنیا دارد. بسیاری از فناوریهای بنیادین صنعت رایانه همچون فلاپی دیسک که منسوخ شده است، درایوهای هارد دیسک، پروژه هوش مصنوعی واتسون، فیلترهای اسپم و… از جمله مهمترین ابداعات IBM محسوب می شوند.
در حال حاضر این شرکت از جمله پرچمداران ارائه خدمات رایانش ابری به مشتریان حقیقی و حقوقی می باشد. IBM با دارا بودن دیتاسنترهای بزرگ، از مهمترین شرکتها در زمینه ارائه خدمات SaaS محسوب می شود. در سال 2019 میزان درآمد IBM از خدمات ابری ، حدود 24.4 میلیارد دلار بوده است.
سایر محصولات IBM را میتوان به چند دسته تقسیم بندی نمود:
- منگنهها و پانچها
- ماشین های شمارشگر و مرتبکننده
- ماشین حسابها
- ماشینهای ترجمه و تفسیر
- ماشینهای جدولنویس
- ماشینهای محاسبهگر
- دستگاههای ثبت و ضبط اسناد
- ساعتها
- ماشینهای تحریر و تجهیزات نوشتاری
- دستگاههای کپی
- تدارکات و دیگر محصولات نظامی
- گوشیهای تلفن چرخشی
- نسلهای متنوع دستگاههای رایانهای
- سختافزارهای رایانهای
- نرمافزارهای رایانهای
- ریزپردازندهها و پردازشگرها
- ابررایانهها و ریزرایانهها
- چاپگرها و ماشینهای چاپ
- پایگاهها و ذخیرهکنندههای داده
- سیستم رزرو هواپیمایی
- دستگاههای خودکار هواپیما
- سختافزارها و نرمافزاهای بانکی و مالی
- تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی
- دستگاههای خردهفروشی و فروش فروشگاهی
- پایانههای ارتباطات دور
- و…
رازهای موفقیت شرکت IBM در صنعت
همانطور که پیش از این به آن اشاره کردیم شرکت ibm یکی از شرکتهای فناوری پیشرو در دنیا است که سابقهای زیادی در نوآوری و تولید محصولات جدید از جمله تجهیزات شبکه دارد. در ادامه معرفی شرکت IBM ، مراحل رسیدن IBM به موفقیت را بررسی میکنیم:
ایجاد یک استراتژی روشن:
زمانی که از تام واتسون بنیانگذار IBM در رابطه با رمز موفقیت این شرکت پرسیدند، او پاسخ داد: نخستین علتی که موجب شد تا IBM به جایگاه امروز خود دست یابد، این بود که از همان اول تصویر بسیار واضحی از شرکت در ذهنم برای خود ترسیم کردم که نشان میداد رؤیای من اگر به واقعیت برسد، چه میشود. این همان استراتژی و چشمانداز روشنی بود که سبب میشد تا از پیش از بزرگ شدن شرکت نیز آن را همانطور موفق تصور کنیم.
سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه:
شرکت IBM ، بر روی تحقیق و توسعه سرمایهگذاریهای زیادی را انجام میداد. این سرمایهگذاریها در معرفی این شرکت کمک میکرد تا در صنعتی که به سرعت در حال دگرگون شدن است، جلوتر از منحنی حرکت کند.
مشارکتهای استراتژیک:
شرکت IBM جهت گسترش محصولات خود و دستیابی به مشتریان جدید، با سایر شرکتهای فناوری پیشرو همچون Red Hat و SAP مشارکتهای استراتژیکی ایجاد میکرد. این مشارکتها در معرفی شرکت ibm بسیار موثر بود و این شرکت را قادر میساخت تا بتواند طیف گسترده ای از خدمات و راهحلها را ارائه دهد و از نقاط قوت شرکای خود به منظور ارائه ارزش بیشتر به مشتریانش استفاده کند.
ارائه راهحلهای سفارشی:
این شرکت، به مشتریان خود راهحلهای سفارشیسازی شده را ارائه میکرد و خدماتش را در راستای برطرف کردن نیازهای آنها گسترش میداد. این کار در معرفی شرکت ibm کمک میکرد تا بتواند روابط قویتری با مشتریان خود ایجاد کند و برای ارائه خدمات با کیفیت بالا و شخصیسازی شده خود، مشهور شود.
پشتیبانی مشتریان:
این شرکت برای مشتریان خود پشتیبانی ویژهای را در نظر میگیرد و به طور 24 ساعته با راهنماییهای کارشناسان متخصص، خدمات خود را ارائه میدهد تا مطمئن شوند که مشتریان و کسب و کارها میتوانند بیشترین استفاده را از خدمات شرکت ibm ببرند.
سخن پایانی
در این مقاله به معرفی شرکت ibm پرداختیم و دریافتیم همواره این شرکت در طول فعالیت خود، به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینههای تکنولوژی، محاسبات ابری، ذخیرهسازی دادهها و هوش مصنوعی خدمات بی نظیری را به مشتریان خود ارائه می دهد.