مقالات

انواع پریز شبکه

پریز شبکه یکی از بخش های بسیار مهم در شبکه است که نصب دقیق و استاندارد آن می‌تواند سرعت مناسب و کارکرد دقیق شبکه را تعیین کند. پریز شبکه یکی از پرکاربردترین تجهیزات در شبکه محسوب می‌شود که در این مقاله انواع پریز شبکه و روش نصب آن بیشتر آشنا می شویم با ما همراه باشید.

پریز شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

از قسمت‌های بسیار مهم در شبکه می توان به پریز شبکه اشاره کرد که نصب استاندارد و دقیق آن می‌تواند در سرعت مناسب و کارکرد دقیق شبکه را تعیین کننده باشد. پریز شبکه از پرکاربردترین تجهیزات در شبکه است که جهت برقراری ارتباط میان کابل شبکه و دیگر تجهیزات همچون روتر، مودم، سوئیچ سیسکو و … از این قطعه استفاده می‌شود.

انواع کابل شبکه

انواع پریزهای شبکه و روش نصب آن

پریزهای شبکه انواع مختلفی دارند که عبارتنداز:

  • Cat5e UTP
  • Cat6 UTP
  • Cat5e SFTP
  • Cat6 SFTP
  • Cat6a SFTP

* در حال حاضر در ایران کابل شبکه و کیستون شبکه از نوع Cat8 موجود نمی باشند.

* توجه داشته باشید که مطابق با تجهیزاتی که در شبکه موجود است باید پریزهای شبکه را انتخاب کنید.

روش های کار پریز های شبکه

 پریزهای شبکه در 3 نوع روکار، توکار و یا روکارکبریتی کار می شوند.

  1. پریز شبکه روکار

پریز شبکه در این روش، در داخل ترانک کار می شود.

  1. پریز شبکه توکار

پریز شبکه در این روش، در داخل دیوار کار می شود.

پریز شبکه روکار کبریتی

پریز شبکه در این روش، در قوطی کبریتی روکار استفاده می شود.

جنس پریز شبکه

پریزهای شبکه یا جنسی از فلز و یا جنسی از پلاستیک دارند. در صورتی که پریزهای شبکه از جنس فلز باشند به آن ها SFTP و چنانچه پلاستیکی باشند به آن FTP گفته می شود.

لازم به ذکر است که کیستون ها دارای جدول رنگی ای بر روی بدنه خود هستند. این جدول ها برای نصابان بسیار کاربردی بوده و به عنوان راهنمایی به هنگام نصب مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به این جداول نصاب به راحتی می تواند سبب برقراری اتصال بین کابل با کیستون شود.

چه زمانی از پریز شبکه ی SFTP و چه زمانی کیستون شبکه ی UTP استفاده می شود؟

چنانچه شما شبکه ای داشته باشید که کابل های برق از کنار کابل های شبکه عبور کرده باشند به سیستم earthing نیاز خواهید داشت.

این نیاز به این دلیل می باشد که وجود کابل های برق در کنار کابل های شبکه سبب ایجاد نویز خواهد شد. به همین دلیل بهتر است در مواقع این چنینی از پریز شبکه SFTP که دارای شیلد است استفاده شود.

ولی در مکان هایی که کابل برق در کنار کابل شبکه نباشد، می توان از UTP استفاده نمود.

انواع کابل شبکه

معرفی کیستون (‌Key Stone)‌ و اهمیت آن

 کیستون جهت ایجاد ارتباط کابل شبکه با تجهیزات دیگر همچون سوئیچ، روتر و … به کار برده می‌شود. در شبکه، کیستون از یک سمت به کابل وصل شده و از سمت دیگر پورت   RJ45از آن‌ها خارج می گردد. کیستون در تمامی نقاط شبکه مورد استفاده قرار می گیرد؛ همچون استفاده در فیس‌پلیت، پچ پنل، ترانکینگ و… .

کاربرد کیستون، مانند پچ کورد، محدود به شبکه نیست و در شبکه ی تلفن هم استفاده می شود. به طور معمول کیستون در پروژه‌های نصب باکس و ترانک روی کف زمین به کار برده می‌شود. از نظر شیلد، کیستون به دو دسته  UTP و SFTP تقسیم می گردد.

‌روش صحیح نصب کیستون

در صورتی که بخواهید سیم را در داخل پریز شبکه CAT6 پرس کنید به هیچ ابزاری نیاز نخواهید داشت. کیستون خود درپوشی دارد که سیم‌ها را پرس می‌کند. جهت پرس کردن سیم در داخل کیستون در پریز شبکه   CAT5نیاز به آچار پانچ مخصوص است که این نوع را به شما پیشنهاد می‌دهیم زیرا اتصالات بسیار محکم‌تر و مطمئن‌تر خواهد بود.

‌نکته‌ ی مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که در فیس ‌پلیت‌های شاتردار زمانی که کابل رابط به آن‌ها متصل نباشد و سوکت RJ45 وارد کانکتور نشده باشد، یک درپوش پلاستیکی با قدرت فشار فنر روی کانکتور را پوشش می‌دهد و از نفوذ ذرات گرد‌وغبار به داخل جلوگیری می کند. بنابراین فیس‌پلیت شاتردار انتخاب مناسبی خواهد بود.

  • مرحله اول ‌‌

در گام نخست حدود 2.5 سانتی‌متر از روکش PVC خارجی کابل شبکه را بردارید. توجه کنید در صورتی که برای لخت کردن غلاف از آچار استفاده می‌کنید آن را یک دور کامل دور کابل نچرخانید زیرا به روکش PVC آسیب می رساند و سبب کاهش سرعت می‌شود آچار پانچ در اتصال کابل شبکه به پچ پنل شبکه نیز کاربرد دارد. این دستگاه علاوه بر وظیفه پانچ کردن سیم‌های کابل شبکه ، برش اضافه سیم‌ها را نیز بر عهده دارد. در صورتی که با کاتر این کار را می‌کنید مراقب روکش سیم باشید.

  • مرحله دوم

در این مرحله پیچ و تاب سیم‌ها را از یکدیگر باز کنید. بسیاری از نصاب‌ها (به ویژه برق‌کارهایی که قصد نصب شبکه دارند) برای آسان شدن نصب پریز اقدام به برداشتن بیشتر از اندازه روکش PVC بیرونی کابل می‌کنند و تاب سیم‌ها را بیش از حد باز می‌کنند. این مسئله تأثیر بسیار منفی بر روی عملکرد شبکه خواهد گذاشت. دقت داشته باشید که تابیدگی سیم‌ها در کابل شبکه جهت جلوگیری از ایجاد پدیده همشنوایی (Cross Talking) صورت گرفته است و باز کردن بیش از اندازه این تاب با افزایش میزان همشنوایی سبب افت سرعت شبکه خواهد شد. دقت داشته باشید که حداکثر میزان لخت کردن روکش PVC از 2.5 سانت نباید بیشتر باشد و کابل را در انتهای کیستون پریز شبکه قرار دهید. به طور معمول رنگ‌بندی کیستون در برچسب گفته شده و روی بدنه کیستون چسبانده می‌شود.

‌استاندارد ‌B568

بهتر است استاندارد B568 برای نصب شبکه مورد استفاده قرار گیرد زیرا کابل‌های رابط شبکه پچ کورد موجود در ایران همگی دارای همین استاندارد هستند. سیم‌هایی که از یکدیگر باز کرده‌اید را با ترکیب رنگ مشخص شده خم کنید و روی شیار کانکتور‌های کیستون قرار دهید و به کمک انگشت شست دست‌هایتان مقداری به داخل فشار دهید. در صورتی که ترکیب رنگ‌ها جابه‌جا شود نمی‌توان به صورت کامل از پریز شبکه استفاده کرد.

  • مرحله سوم

اگر پس از پرس کردن اضافی سیم قطع نشد یک بار دیگر پرس کنید اما این بار آچار شبکه را کمی به سمت بیرون متمایل کنید. در صورتی که باز هم قطع نشد با چرخش دست آن را جدا کنید.‌

چنانچه آچار شبکه شما فاقد لبه تیغ‌دار باشد پس از پانچ کردن بقیه اضافه سیم را با یک سیم‌چین کوچک جدا کنید، ولی دقت کنید سیم‌ها را دوتا دوتا قطع نکنید و تک‌تک قطع کنید. زیرا در این صورت امکان دارد دو انتهای دو سیم به هم بچسبد و پریز شبکه غیرفعال گردد. سیم‌ها به کمک آچار پانچ باید به داخل شیارها پرس شوند. آچار پرس کیستون دارای تیغه‌ای است که اضافی سیم را هم قطع می‌کند. زمان استفاده از آچار پانچ به این نکته دقت داشته باشید که تیغه به سمت بیرون کیستون باشد، در غیر این صورت ارتباط سیم با کیستون را قطع می‌کند. چنانچه هنگام تست کردن شبکه با تستر روشن شدن یکی از LED ها در یک سمت تستر موجب روشن شدن دو LED در سمت دیگر تستر با نور کم می‌شود علت آن اتصالی دو سیم شبکه به یکدیگر است که بیشتر اوقات این اتصالی در پریز رخ می‌دهد.

لگراند

‌نحوه اتصال کابل شبکه به پریز سوکت

جهت سوکت زدن باید توسط ابزارهای شبکه (کابل لخت‌کن) کابل را به اندازه ۳ الی ۴ سانتی‌متر لخت کنید و روکش آن را بردارید. در نتیجه باید از کابل، یک رشته ابریشمی نگهدارنده را به طور کامل جدا کنیم.

سخن پایانی

در این مقاله به انواع پریز شبکه و روش نصب آن پرداختیم امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *