مقالات

معرفی کابل cat5

معرفی کابل cat5

معرفی کابل cat5، یک کابل زوج بهم تابیده است که در شبکه های کامپیوتری استفاده می شود.

در این مقاله به معرفی کابل cat5 ( آشنایی کامل با کابل cat5) خواهیم پرداخت تا انتهای  مقاله همراه ما باشید.

کابل Cat5 چیست؟

کابل شبکه Cat5 متشکل از چهار زوج سیم مسی تابیده شده است که از طریق سوکت شبکه RJ-45 به انواع دستگاه ها وصل می شوند. پهنای باند فرکانسی کابل cat5 به 100 مگاهرتز می رسد و سقف سرعتی بین 10 الی 100 مگابیت برثانیه دارد. این نوع کابل را می توان برای ATMها، شبکه اترنت 1000Base-T ،100Base-T و 10Base-T  مورد استفاده قرار داد. کابل های Cat5 از نوع مفتولی یا رشته ای می باشند که در این میان مدل های مفتولی دارای استحکام بالاتری هستند و برای انتقال داده در مسافت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. اما نوع رشته ای انعطاف پذیر بوده و می تواند در مکان هایی که کابل شبکه جابجایی زیادی دارد استفاده شود. طول یک کابل Cat 5 حداکثر به 100 متر می رسد.

وظیفه کابل شبکه این است که داده‌ها و اطلاعات را در شبکه‌های کامپیوتری منتقل کند و این انتقال می ‌تواند به صورت محلی (LAN)، شهری (MAN) و یا جهانی (WAN) طراحی ‌شود. این کابل‌ها برای اتصال از دستگاه‌های مختلف مانند سرورها، روترها، سوئیچ‌ها و کامپیوترها استفاده می‌نماید.

معرفی کابل cat5

معرفی کابل cat5

انواع کابل های شبکه Cat5

از نظر ساختاری، دو نوع اصلی کابل Cat5 و Cat5e وجود دارد که شامل:

  • هسته رشته ای stranded
  • هسته جامد

این اصطلاحات به طریقه ی چیدمان هادی های حامل داده یا سیم هایی که هسته داخلی کابل را تشکیل می دهند اشاره دارد.

کابل اترنت Cat5 با هسته جامد در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که به راه‌اندازی شبکه های دائمی با مسافت طولانی‌تر به منظور دستیابی به یک شبکه مطمئن‌تر و پایدارتر نیاز است. برنامه‌هایی که شامل اجرای کابل Cat5 در فضای باز یا عبور آن از بخش‌هایی از دیوار است، بیشتر از سیم‌کشی هسته جامد solid-core استفاده می کنند.

کابل اترنت Cat5/Cat5e دارای هادی رشته ای : بیشتر به منظور راه اندازی مسیرهای کوتاه تر بین شبکه های مسی موقت و یا با توجه به راحتی و قابلیت جابجایی استفاده می شوند. شبکه‌های اداری کوچک، همچون شبکه‌هایی که رایانه‌ها را از طریق یک کابل پچ کورد Cat5e یا موارد مشابه به یک روتر متصل می کنند، معمولاً به وسیله ی کابل های شبکه اترنت رشته‌ای ایجاد می شوند. اغلب کابل‌ های پچ کورد شبکه استاندارد در طول های 50 فوت یا کمتر، دارای هادی‌های رشته‌ای هستند.

ترمینال کابل شبکه CAT5

نوع کابل، نوع کانکتور و توپولوژی کابل‌کشی cat5 توسط TIA/EIA-568-B مشخص شده است. کانکتورهای مدولار 8P8C که اغلب به نادرست تحت عنوان کانکتورهای RJ45 به آن‌ها اشاره می‌شود تقریبا همیشه، برای اتصال کابل شبکه CAT5 مورد استفاده قرار می گیرند. کابل CAT5 در طرح T568A یا طرح T568B ترمینال می‌شود. این دو طرح به یک اندازه درست عمل می‌کنند و امکان دارد به صورت ترکیبی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی‌های کابل Cat5

کابل Cat5 یکی از متداول‌ترین کابل‌ها برای انتقال اطلاعات در شبکه است کابل Cat5 درای ویژگی‌های زیر است:

  • پهنای باند کابل Cat5 شبکه حدود 100 مگاهرتز است.
  • کابل Cat5 در مقابل تداخلات الکترومغناطیسی و نویزها مقاوم است.
  • سرعت انتقال اطلاعات در کابل Cat5 تقریباً 100 مگابایت بر ثانیه می‌باشد.
  • کاربرد کابل Cat5 در شبکه‌های سطح متوسط است.
  • کابل Cat5 برای مسافت‌های کوتاه‌تر مناسب‌تر است.
  • کابل Cat5 نسبت به کابل‌های دیگر قیمت کمتری دارد.

 روکش کابل های شبکه CAT5

معمولا شیلد خارجی کابل‌ cate5 از جنس پلی وینیل کلراید (PVC) یا کم دود بدون هالوژن (LSOH) است.

شعاع خمش کابل های شبکه CAT5

اغلب کابل‌هایCAT5  می‌توانند تا شعاعی تقریبا 4 برابر قطر خارجی کابل خم شوند.

معرفی کابل cat5

طول کابل بین دستگاههای فعال 100 متر است

حداکثر طول یک قطعه کابل شبکه

حداکثر طول یک قطعه کابل در استاندارد 100،  TIA/EIA 568-5-A متر می باشد. چنانچه به قطعه کابل طولانی‌تری احتیاج باشد، باید از سخت‌افزارهای فعالی همچون تکرار کننده یا سوئیچ سیسکو استفاده گردد. در مشخصات شبکه 10BASE-T، طول کابل بین دستگاه‌های فعال، 100 متر مشخص شده، پس برای 90 متر سیم‌کشی دائمی هسته مفتولی، دو کانکتور و دو کابل پچ‌کورد 5 متری، برای هر انتها یک کابل، نیاز است.

نحوه جدا کردن کابل Cat 5

برای این کار، کابل Cat 5 را پیدا کنید. این کابل باید در پشت یا کنار لپ تاپ یا رایانه شخصی شما قرار گرفته باشد. تا جایی که می توانید کانکتور کابل را به درگاه نزدیک کنید. حالا باید یک زبانه را در بالا یا پایین حس کنید (امکان دارد زیر پوشش انتهایی کابل لاستیکی باشد). زبانه را فشرده و کابل را بیرون بکشید.

تفاوت کابل شبکه Cat5 در مقابل Cat5e

مدتی است که کابل هایCat5  در حال اجرا هستند. شاید آن ها را اغلب در نصب های موجود دیده باشید. اما در حال حاضر این کابل ها از نظر ظرفیت پهنای باند کوتاه شده اند.

آنها توانایی پشتیبانی از سرعت مورد نیاز شبکه های جدید را ندارند. صنعت کابل کشی این کابل را بهبود داده و Cat5e را ایجاد کرد که نسخه ی پیشرفته ی Cat5  است.

به طور خلاصه:

کابل شبکه Cat5e جدیدتر است و از سرعت انتقال داده بیشتری از Cat5 پشتیبانی می کند. این مسئله با کاهش تداخل میان کابل ها به دست می آید و Cat5e را تبدیل به کابل ترجیحی صنعت شبکه تبدیل می کند. با استفاده از این کابل می توانید رایانه، تجهیزات شبکه و دستگاه های VoIP خود را به یک شبکه پرسرعت وصل کنید.

کابل های رده 5، نسل پنجم کابل های اترنت جفت تابیده می باشند. 5 مشخصات جدیدتر و بهتر تولید کابل در مقایسه با نسل های قدیمی تر را نشان می دهد. به عنوان یک تعمیم، هر چقدر عدد در اینجا بیشتر باشد، سرعت انتقال سریعتر است. مشخصات رده 5 توسط ANSI/TIA/EIA-568-A تعریف گردیده است. Cat5 از رایج ترین کابل های موجود امروزی می باشد. Cat5 پهنای باندی تا 100 مگاهرتز دارد و سرعت آن می تواند از 10 مگابیت بر ثانیه تا حداکثر 100 مگابیت در ثانیه باشد.

سوکت شبکه

منظور استفاده از کابل cat5

Cat 5  به منظور حمل سیگنال های شبکه و همچنین تلفن و ویدئو مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل به عنوان کابل UTP (جفت پیچ خورده بدون محافظ) عرضه می شود، اما می توان آن را به عنوان SCTP(جفت پیچ خورده صفحه نمایش) هم پیدا کرد. سیم‌های UTP Cat5 به منظور کاهش نویز و تداخل به یکدیگر می‌پیچند، ولی همچون STP جهت جلوگیری از تداخل، در فویل حبس نمی‌شوند. از نقطه ضعف های کابل Cat5 می توان به بیشتر در معرض تداخل قرار گرفتن اشاره کرد. با توجه به این مشکل، از رده خارج شده و با مشخصات جدید Cat5e جایگزین می شود.

Cat5e

فرکانس استفاده شده (100 مگاهرتز) و فرآیند ساخت Cat5e مشابه Cat5 است. این کابل ها در نحوه چیدمان سیم هایشان تقریباً برابر هستند . Cat5 و Cat5e در مشخصات تفاوت دارند. هدف Cat5e  کاهش میزان مکالمه متقابل (تداخل بین جفت سیم) می باشد.

Cat5e می‌تواند سرعت انتقال سریع‌تری را از 1000 مگابیت در ثانیه تا 1 گیگابیت در ثانیه (گیگابیت اترنت) داشته باشد .مزیت دیگر Cat5e این است که می تواند انعطاف پذیرتر باشد، با توجه به این ویژگی می توانید آن را خم کنید تا در فضاهای کوچکتر قرار بگیرد. امروزه، بعضی از کابل‌های جدید Cat5 امکان دارد درای مشخصات Cat5e باشند، اما فاقد گواهینامه کابل 5e هستند.

سخن پایانی

به عنوان نکته ی پایانی باید بگوییم که می توانید از کابل Cat5 به منظور انتقال جریان ویدیوی 4K HDMI استفاده کنید. همچنین می توانید از آن در انتقال سیگنال در تلفن نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *