مقالات

انواع سوئیچ سیسکو

انواع سوئیچ سیسکو

به منظور اتصال Node ها در شبکه به همدیگر، از دستگاه‌هایی مانند هاب، سوئیچ شبکه و روتر و … استفاده می گردد. در واقع این اتصال امکان تبادل اطلاعات میان دستگاه‌ها را در شبکه فراهم می‌کند. سوئیچ سیسکو از پرکاربردترین دستگاه‌هایی است که در شبکه‌ها، دیتاسنترها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌ها استفاده می شود. در این مقاله در رابطه با انواع سوئیچ سیسکو اطلاعاتی ارائه خواهیم داد.

سوئیچ شبکه چیست؟

به منظور اتصال Node ها در شبکه به همدیگر، از دستگاه‌هایی مانند هاب، سوئیچ شبکه و روتر و … استفاده می گردد. در واقع این اتصال امکان تبادل اطلاعات میان دستگاه‌ها را در شبکه فراهم می‌کند. سوئیچ مانند یک ترمینال، تمامی تجهیزات موجود در شبکه را به صورت توپولوژی ستاره ای به همدیگر وصل می‌کند و وظیفه‌ی ارسال تمامی پیام‌های دریافت شده از پورت‌ها به پورت مقصد را دارد. در ادامه به انواع سوئیچ سیسکو می پردازیم.

انواع سوئیچ سیسکو

انواع سوئیچ سیسکو

سوئیچ سیسکو از پرکاربردترین دستگاه‌هایی است که در شبکه‌ها، دیتاسنترها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌ها استفاده می شود در ادامه ی این مقاله به بررسی برخی از انواع پرکاربرد سوئیچ سیسکو می‌پردازیم:

1ـ سوئیچ غیرمدیریتی Unmanaged :

اولین مورد از انواع سوئیچ های سیسکو، سوئیچ غیرمدیریتی است. همانطور که از نامش پیداست، سوئیچ های غیر مدیریتی سیسکو قابل تغییر و مدیریت نیستند و نمی توان آن ها را کانفیگ کرد و برای عیب‌یابی کابل شبکه، ردیابی حلقه، صرفه‌جویی در انرژی و اولویت‌بندی ترافیک شبکه استفاده نمود. همچنین باید این نکته را اضافه کنیم که نصب و راه اندازی این سوئیچ ها بسیار آسان است و تنها کافیست آن را نصب کنید.

2ـ سوئیچ مدیریتی Managed :

سوئیچ‌های مدیریتی سیسکو به گونه ای طراحی شده‌اند که ویژگی‌های مهمی همچون تجربه کاربری بهتر، امنیت بیشتر، کنترل دقیق‌تر و مدیریت کاملتر شبکه را در کنار مقیاس‌پذیری فوق‌العاده فراهم کنند. سوئیچ های سیسکو دارای قابلیت های مدیریتی هستند و در شرکت ها و سازمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

3ـ سوئیچ  Fixed :

سوئیچ  Fixed که از رایج ترین انواع سوئیچ های سیسکو است دارای پورت های ثابتی هستند که تعداد آنها بین 8،12، 16، 24 و … است که از نظر سرعت متفاوتند. سوئیچ  Fixed دارای سرعت ۱  Gbps  و با انواع اتصال RJ45 هستند. اما سوئیچ هایی با سرعت ۱۰Gbps و ۴۰Gbps  هم در این میان مشاهده می کنید.

سوئیچ های  Fixed چه مدیریتی باشند و چه غیر مدیریتی، امکان سازگاری با هر شبکه در هر اندازه ای همچون شبکه‌های خانگی، شبکه‌های سازمانی و بزرگ، دفاتر و شعبات، شرکت‌های متوسط و کوچک و استارتاپ‌ها را دارند.

4ـ سوئیچ ماژولار  Modular Switches :

از قابلیت های سوئیچ های سیسکو می توان به قابلیت ماژولار بودن آن ها اشاره کرد. وجود این قابلیت در سوئیچ های شبکه موجب ارتقاء آن و افزودن پورت های بیشتر و در نتیجه افزایش کارایی خواهد شد.

سوئیچ های ماژولار از سوئیچ های ثابت از نظر اندازه بزرگتر هستند. سوئیچ های ماژولار که در لایه 3 فعالیت دارند قیمت بالاتری هم دارند. علاوه براین می تون از آن ها به عنوان روتر هم استفاده کرد.

5ـ سوئیچ  Stackable :

سوئیچ  Stackable ترکیبی از سوئیچ های ثابت و ماژولار هستند که می توانند با دیگر سوئیچ های هم مدل خود ترکیب شوند. اتصال این دستگاه ها به یکدیگر به وسیله ی کابل مخصوصی در پشت دستگاه به یکدیگر وصل می شوند به صورتی که انگار تمام این دستگاه ها یک سوئیچ با تعداد پورت بیشتری هستند.

6ـ سوئیچ  PoE :

یکی دیگر از انواع سوئیچ سیسکو، سوئیچ های POE است . سوئیچ  PoE در حقیقت به سوئیچ هایی می گویند که دارای قابلیت POE یا Power over Ethernet  هستند. سوئیچ های POE می توانند داده و برق را از طریق همان کابل شبکه انتقال دهند و دیگر نیازی به آداپتور برق نیست.

7ـ سوئیچ فیبر نوری:

سوئیچ های فیبر نوری با شبکه فیبر نوری سازگار است که در حال حاضر به عنوان یک شبکه مهم استفاده از آن به صورت روز افزون در حال افزایش است. به منظور اتصال این سوئیچ ها از کابل های فیبر نوری و ماژول های فیبر نوری می توان استفاده کرد.

8ـ سوئیچ دیتاسنتر:

سوئیچ های دیتاسنتر دارای کارایی، سرعت بالا، ظرفیت بالا، امنیت بیشتر و… می باشند و همانگونه که از اسم آنها مشخص است برای شبکه ها و دیتاسنترهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. سوئیچ سیسکو سری Nexus از جمله این سوئیچ ها است.

9ـ سوئیچ صنعتی:

از سوئیچ صنعتی از دیگر انواع سوئیچ سیسکو است که در شبکه های بزرگ استفاده می شود چراکه آن ها می توانند در فشار کاری زیاد و دمای بالا به راحتی فعالیت خود را ادامه دهند. استفاده از سایر سوئیچ ها در محیط های صنعتی به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که آن ها مناسب برای محیط های نامساعد نیستند.

انواع سوئیچ سیسکو

انواع سوئیچ های سیسکو بر اساس لایه عملکرد

  • سوئیچ های لایه 2 :

سوئیچ های لایه 2 مانند سوئیچ های سری 2960 هدایت بسته های داده از پورت مبدا به پورت مقصد را با استفاده از آدرس MAC، انجام می دهند. این سوئچ ها این کار را با حفظ MAC Address ها انجام می دهند. هر دستگاه در شبکه دارای یک Mac Address مختص به خود است که به این وسیله می توان دستگاه ها را از یکدیگر متمایز دانست.

  • سوئیچ های لایه 3:

سوئیچ های لایه 3 از طریق  IP انتقال اطلاعات را انجام می دهند. سوئیچ های لایه 3 از سوئیچ های لایه 2 پیشرفته تر هستند و پروتکل هایی مسیریابی همچون RIP و OSPF را اجرا می کنند.

انواع سوئیچ سیسکو

تفاوت انواع سوئیچ های سیسکو

برای بررسی تفاوت انواع سوئیچ های سیسکو بهتر است بدانیم سوئیچ‌های سیکسو در دو مدل پیکربندی ثابت یا fixed و مدولار تولید می‌شوند . تفاوت بارز سوئیچ‌های سیسکو در این دسته‌بندی است. با سوئیچ fixed امکان تعویض و اضافه کردن ماژول‌ها را ندارید. ولی لایه‌های دسترسی سازمانی در سوئیچ‌های fixed همچون Catalyst سری X-2960 دارای تنوع و گسترده تر است. در نتیجه با توجه به نیاز یک سازمان یا… نیازهای شبکه قابل تغییر است. سری سوئیچ‌های ماژولار این قابلیت را به وجود می آورد تا بتوانید ماژول‌های مختلف شبکه همچون اترنت یا فیبرنوری را با منبع تغذیه اضافی انتخاب نمایید.

معمولا سری سوئیچ‌های ثابت در مشاغل کوچک و سری سوئیچ‌های ماژولار در شبکه‌های بزرگ سازمانی که عملکرد آن‌ها به دسترسی لایه 3 نیاز دارند، استفاده می شوند.

تفاوت دیگر میان سوئیچ کاتالیست سیسکو و سوئیچ نکسوس می باشد. سوئیچ‌های کاتالیست از سیستم عامل سیسکو به‌عنوان IOS اختصاصی استفاده می‌کنند، ولی سوئیچ نکسوس تحت سیستم‌عامل NX-OS فعالیت دارد. همچنین سوئیچ‌های کاتالیست از LACP و PAGP به منظور ایجاد کانال اتر پشتیبانی می‌کنند، اما سوئیچ های Nexus تنها از LACP پشتیبانی می‌کنند.

کیارا افزار

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع سوئیچ سیسکو و تفاوت های آن ها پرداختیم. در آخر باید بگوییم که از رایج ترین و پرطرفدارترین از انواع سوییچ سیسکو می توان به سوئیچ های ثابت اشاره کرد. تعداد پورت های این سوئیچ، ثابت است. سوئیچ های ثابت به علت نداشتن قابلیت ارتقا قیمت کمتری دارند. همچنین سیسکو از بهترین برند سوئیچ های شبکه در دنیا می باشد و بسیاری از استانداردهای سوئیچینگ هم به وسیله ی این شرکت طراحی و تولید شده است .

در صورتی که در خرید سوئیچ شبکه و برند آن تردید دارید بدون شک برند سیسکو بهترین و معتبرترین برند در این حوزه در جهان است پس برای خرید آن هیچگونه شکی نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *