مقالات

معرفی کابل cat6 بررسی مزایا و معایب کابل cat6

معرفی کابل cat6

کابل مخابراتی انواع گوناگونی دارد که از مهمترین آن می توان به کابل cat6 شبکه اشاره کرد. کابل cat6 به نوعی نسل 6 از زوج کابل های اترنتی محسوب می شود و معمولا برای کاربرهای خانگی و اداری استفاده می شود. در این مقاله به معرفی کابل cat6 و بررسی مزایا و معایب کابل cat6 می پردازیم با ما همراه باشید.

معرفی کابل cat6

کابل cat6 از جمله کابل هایی است که برای انتقال داده و اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به ویژگی ها و ساختارش این قابلیت کم و زیاد کردن سرعت انتقال داده را دارد. کابل cat6 با توجه به نوع نیاز کاربران ساخته می شود و به همین دلیل می توانید آن را با قیمت های متنوعی در بازار خریداری کنید. از ویژگی های مهمی که می توان برای این کابل ها گفته شود، داشتن لایه محافظیست که روی زوج سیم های بهم تابیده قرار گرفته است.

 این لایه محافظ سبب عدم تداخل سیگنال ها می شود. در نتیجه به راحتی می توان از آن در فرکانس 250 مگاهرتز استفاده نمود. چنانچه از این کابل ها استفاده کنید می توانید به پهنای باندی با سرعت 1000 مگابیت در ثانیه دسترسی داشته باشید. ولی این سرعت فقط تا 55 متر کارایی دارد و بیشتر از این مسیر سرعت آن کاهش زیادی پیدا می کند.

مهمترین کاربرد این کابل ها برای انتقال اطلاعات است که می تواند با سرعت های گوناگونی انجام شود.

مشخصات کابل cat6

اجزای تشکیل دهنده کابل cat6

انواع کابل CAT6

از موارد مهمی که باید در رابطه با این نوع از کابل شبکه بدانید، شناختن انواع این نوع کابل است، عبارتنداز:

کابل لن شیلد دار :

در بعضی از محیط ها استفاده از کابل دارای زوج بهم تابیده کافی نیست به همین دلیل از کابل شبکه شیلددار کت 6 استفاده می شود. این کابل ها مقاومت بالایی به علت داشتن لایه محافظ فویلی که دور زوج سیم ها کشیده شده و در ادامه تمام سیم ها با روکشی از جنس پی وی سی یا هالوژن کم دود پوشیده شده است دارد.

بیشتر بخوانید  امنیت شبکه چیست

 از این نوع کابل ها در محیط هایی که ممکن است به کابل ها آسیب برسد استفاده می شود. نکته مهمی که باید در رابطه با این کابل ها بدانید وجود نوعی از کابل شیلددار است که به علت داشتن محافظ فویلی کابل شبکه زره دار نیز به آن گفته می شود. این کابل به علت داشتن دو لایه محافظ شیلدار و لایه اضافی فویلی که میان لایه بیرونی درونی کابل است از مقاومت بالایی برخوردار می باشد.

کابل لن بدون شیلد :

در کابل لن بدون شیلد 4 جفت زوج سیم به هم تابیده قرار گرفته شده که توسط یک لایه پوشش داخلی پوشیده شده و لایه محافظ اضافه ای برای آن در نظر گرفته نشده است. این کابل ها از نظر اقتصادی ارزان تر هستند و می توان به آسانی برای محافظت از تداخل الکترومغناطیسی و میرایی سیگنال از آن ها استفاده کرد. همچنین این کابل دارای نوع با حفاظ فویلی هم می باشد که در آن لایه فویلی چهار زوج سیم را در بر می گیرد. از ویژگی های مهم این کابل می توان به افزایش مقاومت آن برای از دست دادن سیگنال اشاره کرد.

یکی از علت هایی که استفاده از این کابل ها را برای مشتریان توجیه می کند، مزایایی است که که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • داشتن سیم هایی از جنس مس
  • پشتیبانی از پهنای باند 1000 Mbps
  • داشتن تست فلوک و هدروم موفق
  • سریع و آسان بودن در کابل کشی

لایه های مختلف کابل cat6

مورد مصرف کابل cat6 برای انتقال داده ها در شبکه می باشد

از انواع کابلهای شبکه برای انتقال داده و اتصال سوئیچ های شبکه و سرورها استفاده میشود. پیشنهاد کیارا افزار خرید سوئیچ سیسکو و خرید سرور hp است.

 ویژگی های کابل CAT6 شبکه

برای خرید کابل cat6 شبکه از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید، ویژگی هایی است که باید داشته باشد. این ویژگی ها اثر مستقیمی بر عملکرد کابل و انتظاراتی که از یک کابل شبکه دارید، خواهد گذاشت. از موارد مهمی که جزو ویژگی های این کابل محسوب می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید  معرفی شرکت سیسکو

دارا بودن یک جفت کابل پیچیده استاندارد برای اترنت

استاندارد رده 5/5e و 3

عملکرد استاندارد تا فرکانس 250 مگاهرتز

انتقال اطلاعات تا مسافت 55 متری

محافظت در برابر تداخلات و نویز

رنگ زوج سیم ها سفید آبی، سفیدسبز، سفید نارنجی و سفید قهوه ای

دارای مقاومت 100 اهم

استفاده  شده در شبکه های LAN

داشتن روکش پی وی سی مقاوم در برابر حریق

داشتن پوشش فاقد هالوژن

امکان اتصال به کانکتور RJ45

فروش در متراژ 305 الی 500 متر

 نکات و چگونگی نصب کابل Cat6 شبکه

هنگامی که می خواهید کابل Cat6را نصب کنید باید به نکاتی توجه کنید تا به کارایی که از آن انتظار دارید برسید. این نکات عبارتنداز:

شعاع خمش 4 برابر قطر بیرونی کابل

باز نکردن جفت سیم ها

ضخامت روکش خارجی بیشتر از 0.5 تا 12.7 میلی متر

حافظت از کابل در محیط هایی با تداخلات الکترومغناطیسی بالا

اتصال به زمین در هر دو انتهای کابل در یک شاسی شبکه

 کاربرد کابل CAT6 شبکه

از مهمترین کاربردهایی کابل cat6 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پروژه های ساختمانی در مراکز آموزشی، اداری ، تجاری

استفاده برای دوربین ها و تجهیزات امنیتی فعال در قالب شبکه

اتصال رایانه ها به دیگر دستگاه همچون هاب، روتر یا سوئیچ

اتصال کامپیوتر به دیگر دستگاه ها همچون پرینتر و اسکنر

اتصالات LAN برای ورودی و خروجی در پچ پنل

استفاده برای کاربران خانگی، شبکه های سازمانی، کارخانه ها و آزمایشگاه های الکترونیکی

استفاده شده برای فواصل طولانی تا 55 متر

روکش کابل cat6

کابل های زوج اتلاف سیگنال بالاتری نسبت به فیبر نوری دارند

معایب کابل های CAT6

در بخش های قلی با مزایای مهم این نوع کابل های شبکه آشنا شدیم اما با این وجود معایبی نیز دارند که به راحتی نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. از جمله معایب آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید  انواع سوئیچ سیسکو

اتلاف بالا :

در بستر کابل های زوج اتلاف انرژی سیگنال ها بسیار بیشتر از فیبر نوری و کواکسیال است. به صورتی که معمولا در فاصله های بیشتر از 100 متر استفاده نمی شود. کابل شبکه Cat6 تا فاصله های 37 متری می تواند به خوبی از سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند. در فواصل بالاتر سرعت رفته رفته افت می کند و تا فاصله 100 متری به 1 گیگابیت بر ثانیه کاهش پیدا می کند. علت اصلی این افت سرعت اتلاف بالای کابل های زوج می باشد.

جذب نویز بالا :

با این که سیم ها در کابل های شبکه زوج به دور یکدیگر تابیده شده اند و تا اندازه ای تداخل و نویز کاهش پیدا می کند ولی نویز و تداخل به راحتی می تواند ارسال داده ها را در این نوع کابل با مشکل روبرو کند. اگر چه می توان با انتخاب کابل های شبکه شیلد دار تا حد زیادی نویز و تداخل را از بین برد ولی به صورت کلی در برابر کابل های فیبر نوری حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

عدم تعادل :

 زوج های کابل شبکه برابر نیستند، حتی دو سیم یک زوج تابیده شده هم یکسان نیستند. این مسئله سبب می شود که میان زوج ها و حتی سیم ها تزویج ایجاد گردد و کیفیت انتقال داده کاهش پیدا کند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی کابل cat6 و بررسی مزایا و معایب کابل cat6 پرداختیم. همچنین لازم به ذکر است که کابل CAT6 می تواند تا مسافت 55 متری فرکانس ها را تا 250 مگاهرتز بدون کمترین اختلالی پشتیبانی کند. و می توان از آن در پروژه های ساختمانی در مراکز اداری، آموزشی، تجاری – برای دوربین ها و تجهیزات امنیتی فعال در قالب شبکه و اتصال رایانه ها به دستگاه های دیگر همچون هاب، روتر یا سوئیچ استفاده نمود.

1 دیدگاه در “معرفی کابل cat6 بررسی مزایا و معایب کابل cat6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *