مقالات

معرفی انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه مجموعه ای از سیم هایی از جنس مس یا شیشه است که به منظور اتصال و انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوترها و روترها و سوییچ ها و… مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به معرفی انواع کابل شبکه و کاربردهای هر کدام می پردازیم با ما همراه باشید.

معرفی انواع کابل شبکه

داشتن اطلاعات کامل در رابطه با انواع کابل شبکه برای تصمیم‌گیری در خرید برای کاربران شبکه امری ضروری محسوب می شود در صورت عدم داشتن اطلاعات درست و با خرید کابل نامتناسب با شبکه، بهترین عملکرد شبکه را از دست داده و امکان دارد شاهد اختلالات و آسیب‌هایی نیز باشیم. به طور کلی 4 دسته کابل شبکه در شبکه‌های محلی (LAN) وجود دارد به آنها می پردازیم.

Twisted Pairs زوج تابیده شده

Coaxial کواکسیال

Fiber Optic فیبر نوری

کابل شبکه Twisted Pairs

کابل زوج بهم تابیده TP

کابل زوج به هم تابیده، از پرکاربردترین کابل‌هایی است که تقریبا در همه جا از آن استفاده می شود. به طور کلی این کابل‌ ها شبیه به کابل‌های تلفن هستند. ساختار این کابل ها به این صورت است که هر کابل دارای 4 زوج سیم تابیده شده است که هر کدام (یا زوج) رنگ خاصی دارند. هر یک از رشته‌های داخلی کابل نیز از یک رسانا همچون مس تشکیل شده که دور خود یک روکش رنگی دارد که به هر کدام از این رشته‌ها اصطلاحا کابل مفتولی گفته می شود. تفاوت کابل رشته‌ای و کابل مفتولی نیز در این است که در کابل رشته‌ای به جای یک رشته رسانای مسی ضخیم از چندین لایه رشته نازک مسی استفاده می شود.

سوکت این کابل‌ها از نوع RJ45 هستند.

انواع کابل زوج تابیده از نظر سرعت و پهنای باند

کابل‌ های زوج بهم تابیده دارای دسته‌بندی‌های گوناگونی هستند که به منظور نشان دادن سرعت و پهنای باند هر کدام از دسته‌ها از کلمه اختصاری cat استفاده می گردد:

  • کابل Cat1

کابل کت1 برای تلفن استفاده می شود. این کابل به صورت پیچ خورده طراحی نشده Cat1 و توانایی انتقال ترافیک شبکه‌های کامپیوتری را ندارد و توسط شرکت‌های مخابراتی ارائه کننده خدمات یکپارچه دیجیتال و سرویس‌های تلفن عمومی استفاده می شود.

  • کابل‌های CAT2 و CAT3

این کابل ها قادر به انتقال ترافیک شبکه و دیتا هستند. کابل Cat2 معمولا برای شبکه‌های حلقه‌ای مورد استفاده قرار می گیرد و از سرعت حداکثر 4 مگابیت پشتیبانی می کند. امروزه با گسترش شبکه‌ها و افزایش سرعت دستگاه‌ها، این کابل  به نوعی منسوخ شده است و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد .

  • کابل Cat4 و Cat5

این کابل ها از چهار جفت سیم مسی به هم تابیده تشکیل شده است. کابل شبکه Cat5 نسبت به کابل Cat4 پیچ و تاب بیشتری در هر اینچ دارد که مسئله امکان دستیابی کابل Cat5 را به سرعت و طول کابل بیشتر فراهم می کند. Cat5می‌تواند تا حداکثر سرعت 10 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی کند در حالی که کابل Cat4  قادر است تا سرعت 16 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی کند. هم اکنون کابل Cat5e جایگزین کابلCat5  شده است. این دو کابل به جز تفاوت در سرعت، هیچ تفاوت دیگری با یکدیگر ندارند.

  • کابل شبکه Cat6

کابل Cat6 شبیه به کابل Cat5e است با این تفاوت که دارای فاصله فیزیکی بین 4 زوج سیم به منظور کاهش اثر الکترومغناطیسی می باشد و علاوه براین قیمت کابل شبکه cat6 هم کمی بیشتر از  Cat5می باشد. این کابل قادر به پشتیبانی از سرعت 1 گیگابیت برای طول 100 متر و سرعت 10 گیگابیت در ثانیه و برای طول 55 متر است.

  • کابل شبکه Cat7

این cat7، کابلی با پشتیبانی از سرعت 10 گیگابیت در ثانیه در طول 100 متر می باشد. به منظور دستیابی به این مشخصات، کابل دارای 4 محافظ جداگانه برای 4 زوج همراه با یک شیلد کلی است که سبب محافظت از کابل در برابر تداخل سیگنال و تداخل الکترومغناطیسی می شود. معمولا این کابل به علت داشتن سرعت بالای 10 گیگابیتی در زیر ساخت شبکه بین سرورها، سوئیچ شبکه و دستگاه‌های ذخیره سازی به کار برده می شود. همچنین قیمت کابل شبکه لگراند و سایر برندها از این کتگوری، بیشتر از سایر کتگوری‌های همان برند است.

وظیفه کابل شبکه این است که داده‌ها و اطلاعات را در شبکه‌های کامپیوتری منتقل کند و این انتقال می ‌تواند به صورت محلی (LAN)، شهری (MAN) و یا جهانی (WAN) طراحی ‌شود. این کابل‌ها برای اتصال از دستگاه‌های مختلف مانند سرورها، روترها، سوئیچ‌ها و کامپیوترها استفاده می‌نماید.

اجزای شبکه های محلی تشکیل شده از سرورها و سوئیچ ها که پیشنهاد ما برای استفاده از  سوئیچ ها ، خرید سوئیچ سیسکو و برای استفاده از سرور ها خرید  سرور hp است. برای استعلام قیمت و خرید می توانید به وبسایت کیارا افراز مراجعه نمایید.

  • کابل cat8

کابل cat8، آخرین نسل از انواع کابل‌های شبکه ارائه شده در سطح جهانی می باشد که در دو نسخه cat8.1 و cat8.2 عرضه شده است. این دو نسخه در نوع سوکت قابل نصب به کابل تفاوت دارند اما در حالت کلی می شود گفت که این کابل هنوز بسیار محدود است و برای بیشتر شبکه‌ها توجیه انتخاب ندارد. کابل cat8 دارای حداکثر سرعت انتقال داده 100 گیگابیت بر ثانیه است که می‌تواند این سرعت را حداکثر تا 35 متر ساپورت کند. از سوی دیگر این کابل در ساختار پیش فرض sftp تولید می شود و با داشتن روکش‌های ضخیم به عنوان یک کابل ضد آتش به شمار می رود.

انواع کابل شبکه

مشخصات ظاهری کابل utp و stp

انواع کابل زوج تابیده از نظر مقاومت در برابر نویز

با بررسی انواع کابل شبکه زوج به هم تابیده در می یابیم که کابل‌های Twisted-Pair از لحاظ ساختار به دو دسته کلی کابل شبکه UTP و STP تقسیم می شوند. تفاوت کابل utp و sftp در این است که کابل‌های STP یا شیلددار کابل‌هایی هستند که به منظور کاهش تداخل الکترومغناطیسی (EMI) یا همان نویز، در آن‌ها از شیلد استفاده شود اما در ساختار کابل‌های utp فویل یا شیلدی وجود ندارد. بر اساس نوع شیلد به کار رفته کابل‌های شبکه به انواع گوناگونی تقسیم می شوند . در ادامه ی مقاله کابل UTP و انواع مختلف کابل شبکه SFTP را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • کابل شبکه UTP

داخل این کابل از هیچ گونه شیلد یا فویلی استفاده نشده است.

  • کابل شبکه STP

در کابل شبکه STP به دور هر کدام از زوج‌ها یک شیلد قرار دارد. معمولا این شیلد از یک لایه بافته شده بسیار نازک (Braid Screen) تشکیل شده است.

  • کابل شبکه FTP

در این نوع کابل شبکه به دور تمامی زوج ها یک فویل کلی پیچیده شده اما به دور تک تک زوج‌ها شیلد یا فویلی وجود ندارد.

  • کابل شبکه S/UTP

کابلی که یک شیلد بافته شده کلی دور تمامی زوج‌ها پیچیده شده اما به دور تک تک زوج ها شیلد یا فویلی وجود ندارد.

  • کابل شبکه SF/UTP یا SFTP

در این کابل به دور چهار زوج آن هم شیلد بافته شده و هم فویل وجود دارد اما به دور تک تک زوج‌ها شیلد یا فویلی وجود ندارد.

  • کابل شبکه F/FTP

در این کابل به دور هر زوج تابیده شده آن و همچنین دور تمام زوج‌ها فویل پیچیده شده است.

  • کابل شبکه U/FTP

کابلی که به دور هر زوج تابیده شده، یک فویل قرار دارد ولی هیچ فویل یا شیلدی به صورت کلی تمام زوج ها را نپوشانده است.

  • کابل شبکه U/UTP

این کابل شامل هیچ شیلد یا فویلی نمی شود.

کابل کواکسیال

مقایسه کابل کواکسیال با فیبر نوری

کابل کواکسیال

این کابل که در فارسی هم محور نامیده می شود، اغلب برای آنتن‌های آنالوگ و دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. عواملی همچون هزینه ی بالای نصب و نگهداری، افت کردن سیگنال در فواصل طولانی و عدم پشتیبانی شبکه‌ها از این کابل‌ها سبب کاهش استفاده و محبوبیت آن شده است . لازم به ذکر است که این کابل‌ها دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر نویز می باشند .

کابل فیبرنوری

کابل فیبر نوری معمولا در شبکه‌های پرسرعت مورد استفاده قرار می گیرد و ‌قیمت زیادی نیز دارد. در کابل‌ فیبر نوری از یک رشته باریک و بلند شفاف همچون شیشه و پلاستیک استفاده می شود تا نور رو منتقل کند، نور از یک سر این رشته وارد شده و از سر دیگرش خارج می شود. تفاوت کابل زوج بهم تابیده و کابل فیبرنوری در این است که برای تولید فیبر نوری، ابتدا ساختار آن در یک میله شیشه‌ای موسوم به پیش‌سازه از جنس سیلیکا ایجاد شده و سپس در یک فرایند جداگانه این میله کشیده شده تبدیل به فیبر شده و مانند کابل بهم تابیده رشته رسانای داخلی به عنوان رسانا ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله به انواع کابل شبکه و کاربردهای آن در کدام پرداختیم. این کابل ها انواع مختلفی دارند که در راه اندازی انواع شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند. Twisted Pair از معروف ترین نوع در بین انواع کابل شبکه به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *